Angarthin rauhanturvausosaston itsepuolustusvoimat, eli tuttavallisemmin Angarthin kaarti on rautaisesti katujen rauhaa satoja vuosia turvannut puolisotilaallinen ryhmittymä, joka korvaa toimillaan niin poliisin kuin varsinaiset asevoimat.
Kansanmielisesti kaarti tunnetaan myös "laumana."
Näillä niin kutsutuilla rauhanturvaajilla on miltei rajoittamattomat oikeudet toimia yhteisen hyvän vuoksi, ja aina se hyvä ei edes ole niin hyvää kuin ehkä annetaan olettaa. Jokainen laumalainen on käynyt läpi rankan ja pitkäkestoisen koulutuksen, joka pitää sisällään muun muuassa aivopesua sekä kidutusta jotteivat sotilaat erehtyisi palvelemaan väärää. Kansainvälisesti kaarti on joidenkin mielestä terroristiryhmä, mutta Angarthin hallitus ei ole tätä toistaiseksi myöntänyt vaan kaiken sanotaan tapahtuvan yleisen rauhan nimissä.
Angarthin kaduilla ja katoilla alati päivystävät kaartilaiset ovat asukkaille vihattavan rakastettavia öykkäreitä, mutta alamaailma ei halua joutua tekemisiin näiden kanssa. Silti osa jäsenistä on imetty mukaan rikollisista piireistä - näiden "potentiaalin" takia.
Kaartin tiedetään varoittavan vain kerran ennen toimintaa, vaikka maailman muuttuessa modernimmaksi julkisen tappotuomion täytäntöönpanoa onkin pyritty välttämään. Ei ole kuitenkaan mikään yllätys, jos turvariskiksi luokiteltu henkilö joutuukin sotilaiden tappamaksi keskellä kirkasta päivää.
Kaarti on alusta saakka ollut tunnettu magiataitoisista jäsenistään, joten viiden hengen partiosta ainakin kolme osaa magiaa vaikka nykyään tavallisia ihmisiä otetaankin sisään kasvavissa määrin. Kaartin ihmissotilaat ovat kuitenkin edelleen suurikokoisia, ja toimivat pääasiassa konttoreissa tai sitten raskaina sotilaina kaduilla.
Kaartin magiankäyttöä ei ole rajoitettu, mutta järjenkäyttö sallitaan.
Kaartilla on useita eri jaostoja eri asioiden hoitoon johon kuuluvat mm. huumausainerikokset, katupartiointi, järjestäytynyt rikollisuus, rikostorjunta jne. Kaartilla on useita asiantuntijapalveluita. Sitä sanotaan yhdeksi kehittyneimmistä ja julmimmista viranomaisyksiköitä mitä vielä 2010-luvulla voi maailmasta löytää.
Mitä magiaa kaartilaiset itse osaavat, ja milloin sitä käytetään?
Kaartissa toimivan soturimaagin voimat vaihtelevat, mutta harvemmin nämä osaavat muuta kuin elementtimagiaa (tulimagia) ja muunnosloitsuja 3-4.tason maagin veroisesti. Osa taas kykenee hallitsemaan mieltä, eli luomaan harhakuvia uhrilleen ja huijaamaan aisteja.
Kaartilaiset käyttävät tehtävissään useimmiten vain muunnosloitsuja, jotka avustavat hyvin tietyn henkilön pidätyksessä ja kohteen lamauttamisessa ennen kuolemaa tai tyrmään viemistä. Heidän kanssaan taistellessa ei siis tunneta sanaa yhdenvertaisuus.
Yleensä sotilaat turvautuvat pelkästään kantamiinsa aseisiin. Pahimpien turvariskien kohdalla tuli,- ja mielimaagit taas pääsevät toimimaan täysiveroisesti.
Kaartin komentaja ja upseeriluokan kaartilaiset on koulutettu erikseen hallitsemaan manasieppareita.
Sotilasarvot:
Kaartissa on armeijan tapaan arvojärjestyksensä, jonka tärkeys ja asema ilmaistaan listassa numerolla ykkösestä alkaen.
UPSEERILUOKAN KAARTILAISET:
1. Komentaja (kaikista sotilaallisista arvoista vaikuttavin, heti jaarlin marsalkan tittelin jälkeen. Kaupungin komentajat liikkuvat n. 10 hengen partion kanssa valintansa mukaan ja hovissa osallistuvat komentoihin ja stragedioiden tekoon)
2. Komentajakapteeni (Komentajakapteenit toimivat hallituksen alueilla vastaavina esimiehinä luutnantin kanssa, ja osallistuvat myös komentajan tehtäviin ylläkuvatusti)
3. Luutnantti (toimivat lähinnä hovissa komentajakapteenin kanssa eliittijoukoissa tai turvaryhmässä. Saattaa nähdä myös kaupungilla partioon liittyneenä tai oman kanssa. Luutnantit ovat mukana pidätyksissä ja kuulusteluissa nk. varsinaisen "poliisin" roolissa.)
4. Upseeri (Yleisin kaupungilla toimiva esimies komentajan jälkeen. Partiossa mukana n. 5 miestä, upseerin oman valinnan mukaan)
Vain tämän tekstin ylläolevat kantavat itsellään manasieppareihin tehoavia amuletteja, ja kuuluvat varsinaiseen upseeriluokkaan.
SOTILASLUOKAN KAARTILAISET:
5. Aliupseeri (alempien sotilasarvojen johtava esimies, jos korkeampia ei ole käytettävissä)
6. Kersantti
7. Korpraali
8. Rivimies (yleisin arvo kaikista korpraalin jälkeen)
9. Kokelas (ylennetään rivimieheksi tietyn aikajakson jälkeen)